Stress

Stressbehandling med hypnose

Hvis du har stress, er din krop på overarbejd,e og du vil ofte føle dig i alarmberedskab, ligesom hvis du havde angst.

Stress er usundt for kroppen og har mange dårlige konsekvenser, hvis det står på i længere tid. Heldigvis kan du gøre noget aktivt for at slippe af med din stress.

Jeg tilbyder stressbehandlinger, coaching og behandling med mental wellness. Her får du mulighed for at slappe helt af og få de ressourcer, du har brug for. Stressbehandling og mental wellness er for sindet det samme, som en massage er for kroppen.

Vi tænker ofte på stress som forbundet med arbejdsopgaver, eksamensstudier, travle perioder på job o.l. Men stress opstår lige så ofte pga. følelsesmæssige påvirkninger.

 

Angst – stress – depression

Stress er et udbredt problem i vores moderne samfund. Næsten alle mennesker oplever at få stress på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Vi oplever jævnligt stress i situationer i vores liv. Stress er på mange måder godt. Stress sætter ligesom angst gang i kroppens adrenalin og sætter kroppen i en årvågen alarmberedskabstilstand. Med stress i kroppen kan vi klare mere rent fysisk og mentalt, og vi kan holde os vågne. Stress er med andre ord kroppens, hjernens og følelsernes “turbobenzin”, som udløses, så vi kan yde noget mere.

Når den stressede situation er ovre, normaliseres tilstanden, kroppen holder op med at producere adrenalin og cortisol, og man kan igen slappe af og sove.

Når et menneske går ned med stress, er det fordi den stressede tilstand i kroppen bliver hverdag. Vores krop kan ikke tåle permanent at være i alarmberedskab og køre på overtryk. En hjerne, der er i konstant stress, vil miste hjerneceller, der ikke bare lige genoprettes. En krop og en hjerne i konstant stress kan derfor lide overlast, som en motor der kører på højtryk og kortslutter.

Hypnose og meditation er en afslappet tilstand, der ligger mellem søvn og vågen tilstand. I hypnose/trance  sagtner “motoren” farten. Derfor er hypnose, meditation og mindfulness fantastisk til at modvirke stress.

 

Behandlingen

Behandlingen foregår gerne på 7 niveauer:

  1. Vi sænker stressniveauet her og nu via en afstressende hypnose eller via mental wellness. Jeg anbefaler to stressbehandlinger i løbet af den første uge. (Dette svarer til, at du kommer til behandling med tør hud og får smurt dejlig lindrende creme på. Det hjælper lige nu, men fjerner ikke årsagen. Eller det svarer til, at du får massage for dine muskelinfiltrationer.)
  2. Du får vejledning og undervisning omkring stress, stresstests m.m. Du får råd om, hvordan du kan arbejde med stressreduktion derhjemme. Du får adgang til mine lydfiler om stressreduktion, som du skal lytte til dagligt. (Dette svarer til at indarbejde daglige rutiner, hvor du plejer din hud med Matasprodukter og strækker ud i dine muskler.)
  3. Vi taler længe sammen og finder ind til de udløsende årsager til din stress. Stress skyldes ikke altid travlhed, og derfor skal vi finde ind til årsagerne til DIN stress. Vi udarbejder på dette stadie personlige stresslydfiler, der imødegår dine personlige stressfaktorer. (Her får du i princippet udviklet din helt personlige hudplejeserie, og du får programmeret din egen personlige massag stol til at behandle efter dine særlige behov.)
  4. Vi fjerner om muligt årsagen/roden til din stress. Dette kan indbefatte ændringer i dine prioriteter, dine værdier og din livsstil. Det kan også indbefatte bearbejdning og behandling af gamle og nutidige traumer, begivenheder og påvirkninger. (Dette svarer til, at vi finder årsagen til din tørre hud eller dine muskel infiltrationer og fjerner denne årsag, f.eks. holder op med at stikke hænderne i syre hver dag eller stopper med at løfte på for tunge ting hver dag.)
  5. Ofte ledsages stress af andre alarmberedskabstilstande som negativ tænkning, depression, angst, uro eller søvnløshed. Disse kan og bør naturligvis også behandles med hypnose, da de ellers giver “gødning” til din stress. (Disse alarmberedskabstilstande svarer til, at at du ud over syre også påvirker din hud med stærkt sollys og solskoldninger hver dag.)
  6. Rekreation og helbredelse ovenpå stress kan tage alt lige fra få dage til mange mange måneder. Din krop, din hjerne og dine følelser skal lades op med positiv energi. Motoren skal med andre ord have tid til at reparere sig selv. Du kan understøtte denne reparationsproces ved at være god ved dig selv og lade op fysisk og mentalt. Du kan også understøtte denne process via hypnose og visualisering. Visualisering af ting, der gør dig glad og tryg, og visualisering af din egen krops evne til selvhelbredelse kan i mange tilfælde booste energien og helbredelsen. (Dette svarer til den tid, det tager for huden at genvinde sin naturlige fugtbalance.)
  7. Vi sikrer os, at du ved, hvordan du forebygger stress nu og fremover. (Dette svarer til træning og fastholdelse af en sund livsstil, hvor du passer på din hud og dine muskler.)

 

Hvor mange behandlinger?

Jeg anbefaler, at du gennemgår alle niveauer, dvs.:

  • At du dagligt anvender hypnose og evt. sygemeldes
  • At vi finder dine stressfaktorer
  • At vi fjerner dine stressfaktorer

Det er svært at vide, hvor lang tid det tager at genkende og fjerne stressfaktorer. Ved nogle mennesker er årsagerne nemme at finde og fjerne. Jo før du gør noget ved det, jo nemmere er det som regel at komme ovenpå igen. Din krop er som en motor. I stress er den overbelastet, og efter stress skal den bruge lidt tid til at køle ned og reparere eventuelle skader.

Heldigvis er din krop og din hjerne bedre end en maskine, for meget ofte kan kroppen helbrede sig selv, når blot vi giver den lidt hjælp til processen. Jo bedre vilkår du giver dig selv til at hele op, jo hurtigere vil det gå med at komme ovenpå igen, og derfor er det ofte en idé at overveje en sygemelding.

Jeg kan ikke love dig, at dit liv bliver præcis lige som, det var før, for du bliver muligvis nødt til at ændre på praktiske eller mentale strategier i dit liv. Du bliver måske nødt til at genoverveje nogle af dine prioriteter, værdier og overbevisninger i livet.

 

Forandringer kan f.eks. være

  • Justeringer i faktorer som job, ægtefælle, bopæl eller relationer med venner og kolleger.
  • Ændre strategier i din måde at arbejde på, såvel privat som på dit arbejde.
  • Stoppe med at tro, du kan og skal redde hele verden. Lade andre mennesker tage ansvar for eget liv.
  • Få hjælp til at føle, du er ok, selvom du og dit hjem, dine børn osv. ikke er 100 % perfekt.
  • Sove godt hver nat.
  • Anvende hypnose o.l. i dagligdagen.
  • Spise sundt.
  • Dyrke motion.
  • Bearbejde de begivenheder som i sin tid startede din stress.
  • Lægge planer og strategier for en stressfri livsstil med livsglæde og tryghed.
  • Ændre negative tankespiraler til positive tankespiraler – dermed positive følelser og mindre stress.

 

Har jeg stress, og hvor slemt er det?

Mange mennesker overhører eller misfortolker kroppens stresssignaler. Jo længere tid du har haft stress, jo længere tid tager det som regel at komme ovenpå igen. Derfor skal du reagere på stress og gøre noget ved det. I værste fald tager din krop og din hjerne varigt skade.

Er du i krise, har du angst, depression, søvnløshed eller negative katastrofetanker, så er du også i en form for stress.

Du kan google på nettet og udføre en stresstest i form af spørgsmål. Det samme tilbydes hos din læge.

Men du kan også købe en stressspyttest, som viser de kemiske værdier i dine stress og energihormoner. En sådan stressspyttest koster fra. 1600 kr. og opefter og er anbefalelsesværdig som en øjenåbner til dem, der ikke tager deres stress alvorligt.

 

Video om stress

Se videoklip om stress lavet af en psykolog, der også forsker i hypnose og afspænding.

Hvad er stress video ?